Uitgebreid blog over de werkdag van een tio
Een werkdag van een triagist in opleiding (tio)
Als één baan uitdagend is, dan is het wel die van triagist in opleiding (tio). Je wordt – onder begeleiding – warmgedraaid voor een baan waarvan jouw medische hart nóg sneller gaat kloppen. Tijdens een dienst krijg je namelijk tientallen zorgvragen binnen. Jij bepaalt de urgentie. Soms belt iemand in een noodsituatie, soms kan een vraag wachten tot de volgende werkdag van de huisarts. Lees hier hoe jouw baan als tio eruitziet.
Leer de kneepjes van het vak
Jij begint als tio. Oftewel: triagist in opleiding. Zoals de naam al doet vermoeden, zet je niet meteen de headset op om zorgvragers verder te helpen, maar stomen wij je eerst klaar voor deze taak. We bieden jou een werken-lerentraject, waarin je gedurende twee maanden twee á drie keer per week scholing krijgt.
Na enkele weken ga je al aan de slag in ons triagecentrum, onder begeleiding. Tijdens het inwerktraject bieden we je een contract van twaalf uur per week. Na het inwerktraject kunnen we dit omzetten naar een contract van 16 tot 18 uur per week. Na het diplomeringstraject van ongeveer één jaar, mag je jezelf gecertificeerd triagist noemen. Je ontvangt een landelijk erkend diploma.
Laat jouw werkdag maar beginnen
Het is zover: na je opleiding zit je klaar voor een zelfstandige triagedienst. Wanneer jij je headset opzet, weet je dat het draait om luisteren, doorvragen, urgentie bepalen en daarnaar handelen. Je geeft een zelfzorgadvies, plant een consult op de spoedpost, een huisartsvisite bij de patiënt thuis of schakelt een ambulance in.
De eerste beller van de dienst
De telefoon gaat over en je neemt op. Aan de andere kant van de lijn hoor je een tienerjongen. Tijdens een voetbalpartijtje verzwikte zijn teamgenoot de enkel. De beller had geschrokken gereageerd, de telefoon gepakt en vraagt nu of zijn medespeler kan langskomen bij de spoedpost. De jongens hebben het vermoeden dat de enkel is gebroken.
Je vraagt door en wilt weten of er een vreemde stand van de voet te zien is. Dat is niet het geval. Mocht er een breuk zitten, dan kan dit geen kwaad. Een breuk – zonder een vreemde stand van de voet – kan namelijk prima wachten tot de volgende werkdag van de huisarts.
Je legt uit waarom de patiënt niet meteen naar een huisartsenspoedpost hoeft en geeft de geblesseerde voetballer een zelfzorgadvies. Je vertelt dat hij de volgende werkdag contact moet opnemen met zijn eigen huisarts. Die bekijkt de voet en stuurt hem zo nodig door naar het ziekenhuis voor een röntgenfoto.
Telefoontjes volgen elkaar snel op
Je hing nog maar net op en de telefoon rinkelt alweer. Aan de andere kant van de lijn hoor je een mevrouw die ontzettend vlug praat.
Om een duidelijk beeld te krijgen van de situatie luister je goed. Je vraagt wat er precies aan de hand is. Ze heeft een pijnlijke hand en wil zo snel mogelijk gezien worden door een arts. Je vraagt door en komt erachter dat het geen acute klacht is. De vrouw loopt al drie weken rond met pijn in haar arm; de klacht werd niet erger, maar ook niet minder. Omdat ze overdag een drukke baan heeft, belt ze in de avonduren.
Je legt uit dat Huisartsenposten Oost-Brabant bedoeld is voor spoed. Een huisarts is daarom uitsluitend beschikbaar voor spoedklachten tijdens de avonden, weekenden, nachten en feestdagen; klachten die dus niet kunnen wachten tot de reguliere openingstijden van de eigen huisartsenpraktijk. Een pijnlijke arm is vervelend, maar kan wachten tot de volgende werkdag. De patiënt mag dan zelf de huisarts bellen voor een afspraak.
Luisteren en goed doorvragen
Het volgende telefoontje dient zich aan. Een man belt met de klacht dat hij moe en kortademig is. Dat is al een hele avond zo, maar het verergert. Niet eerder voelde hij zich zo slecht. Hij is niet alleen kortademig, maar zweet ook en is misselijk. Hij geeft ook aan een drukkend gevoel op de borst te hebben. Dan weet jij genoeg: deze symptomen wijzen op hartklachten. Je voert direct een ABCD-check uit en vraagt om de naw-gegevens van de patiënt. Je hebt razendsnel contact met de meldkamer en stuurt direct een ambulance naar het adres. Je schatte het goed in: dit was een levensbedreigende situatie en je schakelde op tijd de juiste hulp in.
Wij verlenen huisartsenspoedzorg in Oost-Brabant
Bij Huisartsenposten Oost-Brabant verlenen we huisartsenspoedzorg tijdens de avonden, nachten, weekenden en feestdagen. Wij hebben zes huisartsenposten en een triagecentrum met twee locaties: Den Bosch en Eindhoven. Wij staan garant voor de continuïteit van niet-uitstelbare huisartsenspoedzorg. Die betreft 1,2 miljoen patiënten (van 600 aangesloten huisartsen) en zorgvragers die tijdelijk in het werkgebied verblijven.