Het eerste belletje van Senna
Het moment waar Senna Krekels (20) tijdens een training van twee maanden naar toewerkte, breekt aan. De telefoon ging. “Ik was enorm nerveus, want in mijn werk als triagist bij Huisartsenposten Oost-Brabant heb ik een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ik moet het juiste advies geven.” In juli 2021 neemt ze voor de allereerste keer zelf op. Aan de andere kant van de lijn: een voetballer met een pijnlijke enkel.
Hoe ziet dat eruit, werk als triagist?
Iemand belt in de avonden, nachten, weekenden of op feestdagen naar Huisartsenposten Oost-Brabant. Jij neemt op en spreekt de patiënt via een specifieke gespreksstructuur. Zo kun je snel de situatie inschatten en een beeld schetsen van de ernst. Daardoor weet je precies wat er moet gebeuren: is er een ambulance nodig, is een telefonisch advies voldoende of verzoek je de beller de eerstvolgende werkdag contact op te nemen met de eigen huisarts?
Lees meer over het werk als triagist >
Rustig een advies uitbrengen
“Ik heb standaardvragen om erachter te komen of alle alarmbellen af moeten gaan. Zo vroeg ik direct naar de reden van de val: was diegene niet lekker geworden en viel hij op zijn hoofd?” Die vragen beantwoordde hij met ‘nee’. Rust daalt neer over Senna, want er is geen acuut gevaar. Ze brengt kalm een advies uit.
Lees over het eerste belletje van triagist Sharon
Lees over het eerste belletje van triagist Marijke
“Ik vroeg hoe de voet eruitzag en of deze een vreemde stand had.” De ernst bleek mee te vallen. Het klonk voor haar als een verzwikking. “Maar het belangrijkste is dat ik de situatie inschat en niet per se een diagnose stel.”
Zorgen wegnemen
Het incident gebeurde een half uur voordat de voetballer belde. In de tussentijd ondernam hij geen andere stappen. “Daarom adviseerde ik om eerst een paracetamol te nemen, de enkel omhoog te leggen en goed te koelen.” Daar had hij zelf nog niet aan gedacht. “Gelukkig bleek de verzwikking mee te vallen na het koelen. Ik vind het fijn en eervol werk om iemand met zo’n simpel advies te kunnen helpen en zo zorgen weg te nemen.”
Geef ook passend advies tijdens het eerste belletje.
Solliciteer direct