Triagist Sharon van Kallen over het eerste belletje
Voor Sharon van Kallen, de teammanager Triagecentrum Eindhoven, is het al een flinke tijd geleden dat zij voor het eerst de headset opzette in 2007. Het onderwerp van haar eerste belletje, kan ze zich dan ook niet meer herinneren. Toch kan ze zich nog goed inleven in de nieuwe triagisten. “Ik weet nog wel hoe spannend ik het vond en herken dat steeds weer bij de nieuwe lichtingen.”
Wat doet een triagist?
In de avonden, nachten, weekenden en tijdens feestdagen krijgen patiënten een triagist aan de lijn wanneer ze bellen naar Huisartsenposten Oost-Brabant. Jij beoordeelt als triagist de urgentie. Dat gaat volgens een bepaald model. Via die manier kun je namelijk snel inschatten wat de toestand is en hoe je moet handelen.
Bang om dingen te vergeten
“Wat er precies aan de hand was, weet ik niet meer. Maar de spanning kan ik me wel herinneren: je krijgt iemand aan de telefoon, moet dan de juiste vragen stellen en wilt geen dingen vergeten. Het gevoel dat iemands lot in jouw handen ligt is de eerste keer heel heftig.”
Lees over het eerste belletje van triagist Senna
Lees over het eerste belletje van triagist Marijke
Je zit nooit alleen
“Nu merk ik tijdens de begeleiding de spanning bij de triagisten die vers van de opleiding komen. Vrijwel iedereen zit direct hoog in de ademhaling en is best zenuwachtig. Dat probeer ik direct bij ze weg te halen. Het kan namelijk nooit echt fout gaan: je zit niet alleen, er is altijd iemand in de buurt die kan ingrijpen. En wanneer een nieuwe triagist een hoge urgentie kiest, is er altijd een dubbelcheck door de dienstdoende arts. Zo proberen we de spanning wat weg te halen.”
Sharon stelt ook jou gerust als je nieuw bent als triagist.
Bekijk de vacature