Blog: Regiearts en triagisten staan samen voor goede zorg
Regiearts Ralf Bollen: ”Samen zorgen we ervoor dat het loopt”
Als triagist sta je er niet alleen voor. Zo staan je mede-triagisten altijd voor je klaar. Maar ook de regiearts is je steun en toeverlaat tijdens je dienst. Twijfel je, wil je even sparren of denk je dat er een hogere urgentie nodig is? Dan overleg je met de regiearts. Ralf Bollen is naast huisarts ook regiearts bij Huisartsenposten Oost-Brabant. “Samen zorgen we voor de beste zorg.”
Vertrouwen geven
“Als regiearts ben ik er voor alle triagisten. Bij twijfel denk ik graag met ze mee. Wat ik vaak zie, is dat de twijfel helemaal niet nodig is. De kennis zit er namelijk, dat weten ze zelf ook. Daarom geef ik niet direct antwoord, maar stel ik een vraag terug. Ik ben het vrijwel altijd met ze eens. Maar die extra rugdekking is voor hen prettig”, legt Ralf uit.
Naast de bevestiging of extra check bij twijfel, controleert de regiearts altijd de adviezen en uitkomst van een telefoongesprek. Ralf: “Die extra back-up is fijn. En wordt door de triagisten ook echt als meerwaarde ervaren. Dus wanneer er een telefonisch advies is gegeven en de patiënt hoeft niet gezien te worden, lees ik de rapportage van de betreffende triagist na. Uiteindelijk besluit ik of het de juiste keuze is of dat er bijvoorbeeld teruggebeld moet worden.”
Als je als triagist even wilt overleggen, kan dat met de regiearts. Maar ook wanneer er een arts langs moet bij de patiënt, geeft de regiearts uiteindelijk de goedkeuring hiervoor. Net als wanneer de urgentie opgeschaald of juist afgeschaald moet worden. Dan is de regiearts degene die de laatste stem heeft.
Van huisarts naar regiearts
Als huisarts hoort af en toe een dienst als regiearts erbij. Ralf haalt juist energie uit de diensten samen met de triagisten. “Per maand draai ik twee diensten op de huisartsenpost. Het werk is enorm uitdagend en geeft voldoening. Of de patiënt goed geholpen wordt, valt of staat met de triagisten aan de telefoon. De gestructureerde hectiek maakt het een enorm fijne werkplek.”
“Juist telefonisch hulpverlenen is harstikke moeilijk, maar ook de uitdaging. Om daaraan bij te dragen, is heel mooi.”
Ralf weet ook als geen ander hoe de triagisten op de huisartsenpost de huisartsen helpen. “Wanneer ik overdag mijn huisartsenpraktijk sluit, stuur ik altijd een briefing voor de triagisten. Is één van mijn patiënten bijvoorbeeld terminaal, dan geef ik dat aan in het verslag. Wanneer er in de avonden of weekenden problemen voordoen, zeg ik bijvoorbeeld dat ik gebeld mag worden ondanks dat ik geen dienst heb op de huisartsenpost. Het samenspel tussen huisartsen en triagisten is erg fijn.”
Benieuwd hoe een avond bij de triagisten eruitziet?
Allemaal dezelfde taal
“In mijn huisartsenpraktijk ken ik de assistentes en we hebben aan een half woord genoeg. Tijdens de dienst met de triagisten zie ik steeds nieuwe gezichten. Het is zo belangrijk dat we allemaal dezelfde taal spreken en zaken goed aan elkaar duidelijk maken. Inhoudelijk vertrouw ik op de kennis van de triagisten. Bij twijfels of vragen hoeft er ook eigenlijk maar weinig verandering vanuit mij te komen. Maar juist de communicatie is belangrijk. Daarom proberen we dat twee keer per jaar bij te spijkeren.”
“Het is mijn doel om een veilige sfeer te creëren op de huisartsenpost. Iedereen moet vragen kunnen stellen, sparren met elkaar of twijfels uiten. Voordat we de dienst afsluiten, bespreek ik ook met de triagisten of er bijzonderheden zijn of dat ik feedback heb op de adviezen die zij die avond uitgaven. Zo leren we van elkaar en wordt de zorg alleen maar beter.”
Loop jij warm voor het vak van triagist? Versterk ons team.