Teammanager Sharon over de opleiding tot triagist
Zelf draagt ze haar headset al sinds 2007. Ze is triagist in hart en nieren. Met haar jaren aan ervaring staat ze nu klaar voor de volgende lichtingen triagisten. Sharon van Kallen, teammanager Triagecentrum Eindhoven, regelt alles rondom de opleiding die beginnende triagisten volgen. “Het moeilijkste aan het werk? Tegen je zorginstinct in geen diagnose stellen, maar in urgentie denken.”
De triagist is het eerste aanspreekpunt
Jij bent triagist en dat betekent dat je het eerste aanspreekpunt bent voor patiënten die in de avonden, nachten, weekenden en tijdens feestdagen bellen naar Huisartsenposten Oost-Brabant. Je stelt specifieke vragen, want op die manier kun je de situatie het beste inschatten. Je schetst een toestandsbeeld en denkt in urgentie: op welke manier is de patiënt geholpen? Soms is er een ambulance nodig, soms is een telefonisch advies voldoende of kan de beller de eerstvolgende werkdag terecht bij de eigen huisarts.
Lees meer over het werk als triagist >
Bewustwording van het vak
“Het werk van triagisten geeft enorme voldoening, maar is niet eenvoudig. Daarom gaat aan de opleidingsstart een traject vooraf. We willen er zeker van zijn dat de kandidaten dit willen doen: past het in hun leven en weten ze wat het vak inhoudt? Het laatste gesprek voer ik. Zijn we er samen uit dat er een match is? Dan start het opleidingstraject.”
Kom erachter of triagist worden ook iets voor jou is >
Opleidingsinstituut Auxilio faciliteert de lessen. In tien lesdagen of twaalf lesavonden leren de triagisten de kneepjes van het vak. “In de voorgesprekken peilen we ook vast het niveau. We verwachten een bepaald niveau qua medische achtergrond. Op basis daarvan worden de lessen ingevuld. We stomen kandidaten optimaal klaar voor de werkvloer.”
Jij krijgt les over:
- onze systemen;
- het gesprekmodel;
- de ingangsklachten;
- denken in urgentie;
- Communicatietechnieken.
Theorie versus praktijk
Van alleen in de schoolbanken zitten, leer jij niet voldoende. Juist de praktijk helpt je op weg als triagist. “Om het werk echt onder de knie te krijgen geldt: oefenen, oefenen, oefenen. De lessen starten met theorie, bijvoorbeeld over ingangsklachten. Hebben we die voldoende doorgenomen, dan gaan we over tot actie. Tijdens de lessen oefenen we veel in rollenspellen. Wanneer de meeste vakinhoudelijke lessen zijn geweest, start de echte praktijk. Samen met een coach zit je vijf diensten op de huisartsenpost. Dan begint het echte werk.”
Lees de reportage over een opleidingsdag >
Warme overdracht
“De opleiding is niet in ons eigen beheer, daarom vind ik het juist zo belangrijk dat er een warme overdracht is. Aan het einde van de opleiding briefen de trainers ons over de kandidaten. We ontvangen een soort tussenstand. Zijn er belangrijke, opvallende punten waarop we moeten sturen, dan weten we dit. Zo blijft het een gestroomlijnd proces.”
De grootste uitdaging
Het je eigen maken van het gespreksmodel is de grootste uitdaging, merkt Sharon. “Je gesprek volgt een bepaalde structuur. Op die manier kun je snel de ernst inschatten en een toestandsbeeld schetsen. Alle componenten moeten in je gesprek zitten, wil je het goed doen. Ik zie vaak dat zorgmensen geneigd zijn in diagnose te denken. Als triagist doe je dat juist niet. Je denkt in urgentie: moet iemand nu geholpen worden of kan het wachten? Dit gaat tegen de natuur van veel zorgpersoneel in. Ze moeten eigenlijk iets afleren. Dat blijkt lastig.”
Lees over het eerste belletje van triagist Sharon
Lees over het eerste belletje van triagist Senna
Lees over het eerste belletje van triagist Marijke
“Het is onze taak om het in te schatten: dreigt iemand dood te gaan of is het niet urgent? Dit is erg zwart-wit, maar wij moeten beslissen of er nood is of dat het tot morgen mag wachten. Mensen in de zorg hebben een zorgzaam karakter: het liefst helpen ze iedereen. Wanneer ze advies geven en zeggen dat iemand morgen pas hoeft langs te komen, voelt dat niet als helpen. Ze helpen natuurlijk wél, maar ook dit gaat tegen hun natuur in. Dit zijn nieuwe uitdagingen voor triagisten in opleiding.”
Word een onmisbare hulp voor mensen die naar de huisartsenposten bellen.
Word triagist