Checklist: triagist
Heb jij het in je een triagist te worden? Ontdek het met de checklist
Flexibel, geduldig, oprecht en geïnteresseerd: zomaar wat eigenschappen die de triagisten van Huisartsenposten Oost-Brabant bezitten. Je moet uit het juiste hout gesneden zijn om als reddende engel de rust te bewaren, goed te luisteren en degenen aan de andere kant van de lijn te helpen. Vink deze checklist alvast af voordat we samen ontdekken uit welk hout jij gesneden bent tijdens de eerste gesprekken. En kom er direct achter of jij onze nieuwe collega wordt.
Maar wat is dat eigenlijk, een triagist?
Voordat je begint met eigenschappen aanvinken, vertellen we je wat het werk als triagist precies inhoudt. Als triagist ben jij het eerste aanspreekpunt voor patiënten die in de avonden, nachten, weekenden en tijdens feestdagen bellen naar Huisartsenposten Oost-Brabant. Je bepaalt de urgentie van een situatie en handelt daarnaar.
Lees meer over het werk als triagist >
Je hebt engelengeduld.
Soms moet je iets zes keer herhalen. Of belt iemand meerdere keren tijdens je dienst. Jij blijft even vriendelijk, serieus en oplettend. Geduld is een must.
Jij kan snel schakelen.
Zodra je de telefoon op de hoorn hangt, belt de volgende al. Geen punt voor jou. Je neemt op met dezelfde open blik, als aan het begin van je dienst. De klachten van de vorige beller, heb jij al afgesloten.
Je bezit een dosis medische kennis.
Natuurlijk volg je eerst onze opleiding tot triagist. Maar de nodige medische kennis door eerdere ervaring en opleiding heb jij al op zak. Het is een kwestie van opnieuw oprakelen, extra kennis over verschillende klachten vergaren en oefenen in de praktijk.
Jouw medische antenne staat altijd aan.
Je ziet de patiënt niet, hoort alleen de stem van de beller. Vaak niet eens de patiënt zelf. Toch trek je op basis daarvan de conclusies. Daar ben je voor opgeleid. Je luistert goed, hoort zaken die aan een leek voorbijgaan en maakt op basis daarvan een onderbouwde keuze.
Jij hebt oprechte interesse.
Zonder duurt je dienst namelijk erg lang. Wat de klacht ook is, jij toont interesse, stelt de juiste vragen en luistert aandachtig. Ook als je vrij snel doorhebt dat het geen levensbedreigende situatie is. Voor degene aan de andere kant van de lijn voelt dat misschien wel zo.
Je hebt empathie.
Met jouw medische achtergrond kun je snel aanvoelen of een situatie of klacht levensbedreigend is. Dat kan de beller vaak niet. Hij of zij belt uit bezorgdheid of paniek. Dat begrijp jij. Je biedt een luisterend oor en een passende oplossing.
Jij bent de rust zelve.
De mensen aan de andere kant van de lijn kunnen in paniek zijn. Jij bent dat nooit. Je stelt de ander gerust. Denkt helder na en geeft advies. Ook als de situatie wel hoge urgentie heeft en mogelijk levensbedreigend is, blijf jij rustig.
Je kunt zaken loslaten.
Nadat je de telefoon ophangt en het systeem aanvult, staat de volgende beller alweer klaar. Jij blijft niet met een patiënt in je maag zitten. Of neemt die situatie mee naar de volgeden. Je laat zaken los, legt ze naast je neer en gaat met een schoon vel door naar de volgende.
Je bezit over voldoende kennis van de Engelse taal.
Belt er iemand die geen Nederlands spreekt, schiet jij diegene ook te hulp. Taal hoeft daarin geen barrière te zijn.
Je staat te springen om in de avonduren, nachten en weekenden een verschil te maken.
Juist wanneer de huisartspraktijk gesloten is, sta jij klaar voor onze patiënten. Je helpt ze en stelt ze gerust. Of dat nou om vijf uur ‘s middags op een zaterdag is. Of op dinsdagnacht om drie uur.
Je vertrouwt op je gevoel maar weet dat je er niet alleen voor staat.
Jouw gevoel is leidend. Het systeem waarin je werkt is eerder een hulpmiddel. Tegelijkertijd sta jij niet alleen voor de keuze om te bepalen hoe urgent de situatie is. Je overlegt met een arts als dat nodig is en je bevindingen worden altijd door diegene nog eens gecontroleerd.
Heb jij veel kruisjes gezet? Dan beschik jij over de juiste eigenschappen om je bij het triagistenteam te voegen. Natuurlijk breid je jouw kennis bij ons nog uit. En het uitsluitend telefonisch verder helpen van patiënten, krijg je bij ons zo onder de knie. We stomen je klaar met onze opleiding.