Van medisch pedicure naar triagist: Judith maakte een carrièreswitch
Judith Sinnema had ruim achttien jaar een eigen praktijk als medisch pedicure. Totdat ze een socialpost las van Huisartsenspoedpost Oost-Brabant. Daar zochten ze triagisten. Judith solliciteerde, maakte een carrièreswitch en begon als triagist in opleiding (tio). Inmiddels werkt ze als gediplomeerd, zelfstandig triagist. Haar succesverhaal.
>> Word Judiths nieuw collega!
Expert als medisch pedicure
Judith had altijd al een warm hart voor de zorg: niet voor niets verhielp ze achttien jaar lang voetproblemen, zoals likdoorns en overmatig eelt. Haar expertise: ingroeiende teennagels en schimmelnagelproblematiek bij diabetespatiënten. Ze had personeel en haar eigen praktijk aan huis werd ook een erkend leerbedrijf; ze leidde vele stagiaires op.
Tot ze zelf lichamelijke klachten kreeg waardoor het werk steeds zwaarder werd en het advies was af te bouwen en te stoppen. Tel daar bij op: een continue berg aan administratie en boekhouding, en een coronacrisis. Toen was duidelijk: het is tijd voor iets nieuws, bij voorkeur wel in de zorg.
Stiekem solliciteren
Judith: “Op een ochtend kwam ik een socialpost van Huisartsenspoedpost Oost-Brabant tegen: ze zochten nieuwe triagisten, zelfs als die geen ervaring in dat specifieke zorggebied hadden. Dat sprak me meteen aan. Vooral omdat ik zelf de uren mocht bepalen en de baan parttime was. En natuurlijk omdat het nog steeds draaide om mensen verder helpen.”
“Ik wist meteen: dit is precies wat ik zoek. Mooi werk waarbij je er echt toe doet.” – Judith Sinnema, triagist
Ze vertelde niets aan haar man en kinderen en solliciteerde. “Het was mijn geheimpje”, zegt ze lachend. Ze schreef een brief, maar voegde – bewust – haar cv niet bij. “Daar staat toch geen relevante werkervaring op, dacht ik.” Al snel werd ze gebeld en mocht ze op gesprek komen, en besloot ze haar gezin in te lichten. Man en kinderen moesten even wennen aan het idee, maar stonden achter haar keuze. Na sollicitatiegesprekken en een avond meelopen in het triagecentrum begon ze aan haar nieuwe uitdaging.
Terug in de schoolbanken
“De eerste scholingsdagen als tio stonden op de planning: spannend”, vertelt Judith. “Ik wist niet wat ik kon verwachten en wilde me goed voorbereiden, dus las ik een hele berg aan lesstof via de e-learnings. Jeetje, dacht ik, hoe ga ik dit ooit allemaal leren?” Haar medische kennis kwam goed van pas, net als haar doorzettingsvermogen en discipline. “Ik wilde het laten slagen. Dat is me niet komen aanwaaien, daaraan heb ik zelf bijgedragen. Ik heb het wel geflikt.”
Toegewijd en vol enthousiasme aan de slag
Judith volgde de lesdagen en ging aan de slag als triagist, onder begeleiding van Auxilio en later met de coaches en praktijkopleiders van Huisartsenspoedpost Oost-Brabant. “Ik mocht zelf aangeven wat ik wilde doen, tijdens de eerste inwerkdienst van Auxilio: alleen typen, alleen meeluisteren of alles tegelijk. Ik dacht: doe alles maar, dan leer ik het meteen. Ik mocht op ieder moment een beller in de wacht zetten en overleggen met de coach.”
“Soms komen er heftige situaties voor. Daardoor besef je: het is niet zomaar een baan, dit is enorm waardevol werk.” – Judith Sinnema, triagist
Ze bouwde stapsgewijs het werk in haar praktijk af en verkocht al haar pedicuremateriaal. Inmiddels werkt Judith wekelijks 16 uur als triagist en 8 uur als planner bij de Huisartsenspoedpost Oost-Brabant. “Ik zag de planner-vacature voorbijkomen toen ik er al werkte als tio. Het leek me een interessante functie, en goed te combineren met het werk als triagist. Ook voor die functie werd ik meteen aangenomen.”
Tips voor tio’s
Judith is ervaringsdeskundige in het maken van een carrièreswitch en het omscholen tot tio. Ze heeft dan ook tips voor andere geïnteresseerden. “Je moet vooral tijd en zin hebben om eraan te beginnen. Het is een flink traject met veel nieuwe informatie. Dat is niet altijd makkelijk en je moet er hard voor werken. Bijvoorbeeld voor de landelijke kennistoets (LKT). Dat is allemaal erg spannend, maar in mijn geval leidde het tot een succesverhaal.”
Gehoord en geholpen
Het mooiste aan het vak? Dat is de variatie, volgens Judith: “Ieder telefoontje is weer spannend. De ene keer is het een noodsituatie en schakel je direct met de meldkamer voor een ambulance. De andere keer geef je een zelfzorgadvies. Je weet nooit wat je kunt verwachten en staat altijd op scherp. In iedere situatie wil ik de connectie maken met de beller, zodat die zich gehoord en geholpen voelt. Ik verplaats me in de situatie en ben empathisch. Ik heb geen moment spijt gehad van de switch naar deze mooie baan.”
>> Maak ook een carrièreswitch en kom werken als triagist in opleiding (tio)