Het eerste belletje van Marijke
“Wanneer de telefoon rinkelt, is er spanning. Nu komt het erop aan. Je zit weliswaar niet alleen, maar toch voel je de adrenaline door je lijf gieren: iemand heeft mij nu nodig.” Marijke de Corti (37) startte in april 2021 met de opleiding tot triagist. Met een achtergrond als kinderverpleegkundige is de zorgwereld haar niet vreemd. Toch is alle begin weer spannend.
Wat een triagist zich afvraagt
Moet er nu een ambulance naar een beller? Is een telefonisch advies voldoende? Of verzoek je diegene om de eerstvolgende werkdag contact op te nemen met de eigen huisarts? Die kennis heb jij als triagist. Wanneer iemand in de avonden, nachten, weekenden of op feestdagen belt naar Huisartsenposten Oost-Brabant, voer je via een specifieke structuur een gesprek. Dankzij die aanpak, bepaal jij de urgentie en help je de beller verder.
Lees meer over het werk als triagist >
Wat is er aan de hand?
De telefoon gaat. Marijke zit klaar. Diep ademhalen en opnemen. “Huisartsenposten Oost-Brabant, met Marijke. Wat is er aan de hand?” Zorgen aan de andere kant van de lijn: iemand die van de fiets is gevallen. Marijke staat direct aan. “De adrenaline giert door je lijf op zo’n moment. Hoe hard is iemand gevallen? Viel hij vanuit stilstand of in volle vaart? Kwam hij op zijn hoofd terecht? Allemaal zaken die enorm bepalend zijn om de ernst van de situatie in te schatten.”
Lees over het eerste belletje van triagist Sharon
Lees over het eerste belletje van triagist Senna
De beller was niet buiten bewustzijn geweest, maar moest wel braken. Een rode vlag voor Marijke. Ze adviseerde hem binnen drie uur langs te komen. Met die raad hangt ze op. “Aan het einde van het gesprek ga je alles nog eens na. Heb ik wel alles gevraagd? Mis ik geen dingen?” Het eerste belletje bleek juist. De fietser had een hersenschudding. Marijkes gevoel zat goed. “Een succesvol eerste belletje geeft de burger moed.”
Ervaar dezelfde spanning als Marijke tijdens het eerste belletje.